Spesialisering i klinisk pedagogikk ved RBUP

Spesialistprogrammetfor pedagoger foregår over fem semestre, og består av en profesjonsmodul, tverrfaglig samhandlingsmodul og behandlingsmodul. Spesialistprogrammet ersamlingsbasert med tre samlinger i Oslo per semester, og det må påregnes arbeidmed både arbeidskrav og e-læringsvideoer mellom samlingene, samt en avsluttendeoppgave knyttet til behandlingsmodul og Kongress (et framlegg av valgfritttema). Som student ved spesialistprogrammet ved RBUP vil du være deltaker igrupper i de ulike modulene.

Profesjonsmodul

Profesjonsmodulenstrekker seg over de tre første semestrene, og du får innføring i viktigeutviklingsmilepæler hos barn og ungdom. I første semester får du en innføring ipsykisk helse hos sped-og småbarn (0-6 år), med hovedvekt på tilknytningsteori,tidlig utvikling og fokus på miljøet rundt barnet. I andre semester flyttesfokuset over på skolebarnet (6-12 år), ulike tilstandsbilder som angst,nevroutviklingsforstyrrelser m.m og psykisk helse i samhandling med skole ogandre viktige arenaer rundt barnet. Siste semester dreier seg om ungdomsårene,der du får en innføring i viktige temaer som er sentrale i aldersperioden, samtinnføring i vansker som selvskading, suicidalitetsproblematikk ogspiseforstyrrelse

Tverrfagligsamhandlingsmodul

Tverrfagligsamhandlingsmodulen tar sikte på å styrke terapeuten i det tverrfagligesamarbeidet rundt barnet. Modulen går parallelt med profesjonsmodulen ogbehandlingsmodulen gjennom hele spesialistprogrammet.

Behandlingsmodul

I tredjesemester starter innføring i en valgfri behandlingsmetode. Ved RBUP er det fortiden mulig å velge mellom fire ulike behandlingsretninger:

Behandlingsmodulstrekker seg fra tredje semester og ut spesialistprogrammet.

Annen informasjon:

  • Oppgavegodkjenningskomiteen vurderer oppgaver to ganger i året.
  •  bør det ligge kobling til et skjema som skal fylles ut.