Spesialistutdanning

Målgruppe:
  • Spesialistutdanningen er primært rettet mot spesialisthelsetjenesten, men er også åpen for personer med ønske om spesialistkompetanse i andre tjenester.
  • Parallelt med undervisningen må deltakerne delta i veiledet klinisk arbeid (minst 50 %) og ha arbeidsoppgaver i tråd med utdanningens progresjon og innhold.
  • Utdanningen er en post-masterutdanning og for pedagoger kreves master i pedagogikk eller spesialpedagogikk.
  • Vi anbefaler minst to års praksis som lærer, førskolelærer eller ppt-rådgiver før oppstart i spesialistutdanningen.
  • Søkere som oppfyller profesjonsforeningenes krav til spesialisering prioriteres ved opptak.
Innhold i utdanningen:
  • Dersom du ønsker å ta spesialistutdanning for å bli spesialist i klinisk pedagogikk, gjennomføres dette på RBUP. Du kan lese mer om tilbudet på RBUP på deres nettside. 

    https://www.rbup.no/utdanning/spesialistutdanning-for-pedagoger

  • I profesjonsgruppene utvides og spisses den profesjonsspesifikke profilen i spesialistkompetansen mot feltet barn og unges psykiske helse.
  • I profesjonsgruppen for pedagoger har vi særlig fokus på hvordan man utnytter samspillet mellom terapeutiske og pedagogiske tilnærminger for å fremme barns utvikling, læring og endring. En spesialist i klinisk pedagogikk skal ha kunnskap om hvordan tilrettelegge opplæringssituasjoner for at de skal virke fremmende på barn og unges psykiske helse, og forebyggende og avhjelpende for psykiske vansker.
  • Undervisningen er praksisnær og kunnskapsbasert (erfaringskunnskap, forskningskunnskap og brukerkunnskap). Klinisk-teoretisk integrasjon er en overordnet målsetting. Læringsmål, innhold og progresjon er tilpasset hver profesjonsgruppe i tråd med respektive krav til spesialistutdanning. Brukermedvirkning er et gjennomgående tema i undervisningen og brukerstemmen inngår i kunnskapsformidlingen.
  • Det er obligatorisk oppmøte (min. 80 %).
  • Det forutsettes egenaktivitet (lese litteratur, se elektroniske forelesninger, skrive refleksjonsnotat m.v) mellom hver samling.
  • Innleveringer av obligatorisk arbeidskrav mellom samlingene.
  • Deltakerne må ha med klinisk materiale (på film) til bruk i undervisningen.
  • Undervisningen er i tråd med profesjonsforeningens krav. Godkjenning som spesialist i klinisk pedagogikk gjøres av Forening for klinisk pedagogikk i henhold til deres rammeplan.