Rammeplan

RAMMEPLAN FOR UTDANNING AV SPESIALISTER I KLINISK PEDAGOGIKK

 

Generell informasjon

Rammeplanen er revidert i juni 2024 og ble vedtatt på årsmøte 03.06.24. For kandidater som i juni 2024 allerede er i et utdanningsløp vil det være en overgangsordning, der kandidaten vil kunne bli godkjent spesialist i klinisk pedagogikk med utgangspunkt i den gamle rammeplanen. Ny rammeplan trer i kraft for de kandidatene som starter på Regionssenter for barn og unges psykiske helse Øst og sør (RBUP) sin spesialistutdanning januar 2025. For kandidater som har skriftlig dokumentasjon på at de har fått forhåndsgodkjent forpraksis eller utdanning av Spesialistutvalget vil dette bli tatt hensyn til.  Flere steder i rammeplanen er det oppgitt at kandidaten skal bruke attestmaler utarbeidet av FKP, disse finnes på nettsiden. Det vil være en overgangsordning for dette også, der det først blir absolutt krav om dette for de som starter utdanningen januar 2025.

Rammeplanen beskriver innhold og omfang i utdanningen for spesialister i klinisk pedagogikk. Det er kandidatens eget ansvar å sjekke om/at de oppfyller kravene for å bli godkjent spesialist i klinisk pedagogikk før de starter på RBUP sin spesialistutdanning. Det anbefales at kandidatene sender inn forpraksis og utdanning til spesialistutvalget for forhåndsgodkjenning før oppstart eller tidlig i forløpet. Dette gjelder spesielt hvis kandidaten er usikker på om det vil bli godkjent.  

 

  1. Målsetting for utdanningen
  • Utdanningen skal gi klinisk pedagogisk spesialistkompetanse for arbeid med barn og unges psykiske helse.
  • Utdanningen er rettet mot tverrfaglig arbeid for barn og unges psykiske helse, og mot arbeid innen psykisk helsevern for barn og unge.
  • Utdanningen skal være kunnskapsbasert og praksisnær.
  • Utdanningen skal gi kompetanse i kliniske vurderinger og beslutningsprosesser.
  • Utdanningen skal gi terapeutkompetanse

 

  1. Krav til grunnutdanning og praksis
    Kandidaten skal ha
  • Formell godkjent kompetanse for pedagogisk arbeid/undervisning enten i barnehage, grunnskole, videregående skole eller Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT). Det betyr en bachelor med tilstrekkelig mye pedagogikk til at en kan få arbeid/undervisningsansvar i overnevnte tjenester. Er kandidaten usikker på om utdanningen oppfyller kravene kan dette sendes inn til spesialistutvalget til forhåndsgodkjenning.
  • Utdanning tilsvarende minimum mastergrad i pedagogikk eller spesialpedagogikk. Er kandidaten usikker på om utdanningen oppfyller kravene kan dette sendes inn til spesialistutvalget til forhåndsgodkjenning.
  • Før påbegynt spesialistutdanning må kandidaten ha minimum 2 år med praksis i 100 % stilling fra barnehage, grunnskole, videregående skole eller PPT. Det er åpning for at praksisen kan tas i etterkant av spesialistutdanningen på RBUP, men da innen 5 år etter påbegynt utdanning. Praksisen må være av en slik art at den krever pedagogisk grunnutdanning og være direkte relatert til barn og unge i barnehage eller skole. Det skal sendes inn en egenerklæring/attest som beskriver denne forpraksisen. Attesten kan med fordel sendes inn til spesialistutvalget til forhåndsgodkjenning før oppstart på RBUP. Attestmalen er tilgjengelig på nettsiden.

 

  1. Rammer for utdanningen

          Utdanningen for å bli spesialist i klinisk pedagogikk består av

  • Spesialistutdanningen ved RBUP består av en profesjonsspesifikk modul, tverrfaglig modul og en valgt behandlingsmodul.
  • Klinisk arbeid minimum 50% i hele utdanningsløpet, og veiledning av dette.
  • Egenaktivitet i form av pålagte kliniske oppgaver, lesning av pensumlitteratur, refleksjonsoppgaver, e-læring, og en fordypningsoppgave.
  • Utdanningen med profesjonsspesifikk modul, tverrfaglig modul og behandlingsmodulen må til sammen strekke seg over minst fem semester. Utdanningen må fullføres i løpet av 5 år.
  • Modulene må samlet minst utgjøre 250 undervisningstimer, hvorav minst 150 må legges til den profesjonsspesifikke modulen.
  • Kandidaten skal skrive en spesialistoppgave som vurderes av FKP.
  • Det anbefales av kandidaten går i egenterapi i forbindelse med utdanningen.

 

  1. Temaer i utdanningen

 Undervisningen kan organiseres som forelesninger, e-læring, i           profesjonsspesifikke grupper, tverrfaglige grupper og i grupper med behandlingsmodulen. Utdanningen skal utgjøre en helhet der en gjennom klinisk arbeid, veiledning og undervisning, og skal bygge på teoretisk og empirisk forståelse av barn og unges psykiske helse.

Utdanningen skal utvikle kompetanse på følgende områder

  • Fagfeltets historikk
  • Barns utviklingspsykologi, normalutvikling, med særlig vekt på utviklingen av evnen til å leke og lære, hva som kan fremme slik utvikling, og en forståelse for faktorer som kan hindre/hemme denne utviklingen
  • Forelde og barns samspill
  • Nettverkskunnskap med særlig vekt på utvikling av samspill i familien, i jevnaldringsgruppen og oppvekstarenaer som skole/barnehage
  • Observasjon, utredning og diagnostikk
  • Gjeldende diagnostisk kodeverkde vanligste diagnosegrupper og egnet kartleggingsmateriell
  • Differensialdiagnoser og komorbiditet
  • Terapeutisk arbeid med barn, unge og familier
  • Konsultasjon, veiledning, tverrfaglig og tverretatlig arbeid
  • Lovverk som omhandler barn og unges psykiske helse
  • Etikk, vitenskapsteori og rolleforståelse knyttet til profesjon

 

  1. Den profesjonsspesifikke modulen

Den profesjonsspesifikke modulen skal gå over 4 semester. Semesteret består av samlinger,

e- læring, pensumlitteratur, og refleksjonsnotater. Det er 9 dager eller mer per semester. Modulen skal ledes av spesialist i klinisk pedagogikk ansatt ved RBUP. Gruppelærer må ha minst 3 års erfaring som spesialist i klinisk pedagogikk.

Modulen må omfatte minst 150 undervisningstimer, og sikre undervisning i følgende tema:

  • Sammenhengen mellom psykisk helse, kognitiv, emosjonell og sosial utvikling
  • Sammenhengen mellom psykisk helse, lek og læring
  • Tilknytningsteori og betydningen av tidlige samspill
  • Gode så vel som psykopatologiske utviklingsprosesser i lek, læring og utvikling
  • Lek, læring og opplevd mestring som utviklingsfremmende og terapeutiske strategier
  • Samspill mellom individ, gruppe og system med fokus på hvilken betydning dette har for barnets utvikling og læring
  • Klinisk pedagogisk utredning, observasjon og rapportskriving
  • Kunnskap om nevropsykologiske vansker og hvordan disse vanskene kan påvirke barn og unges psykiske helse
  • Terapeutisk arbeid med barn og unge
  • Barnehagen og skolen som arena for psykisk helse
  • Samarbeid med skoler og barnehager om tilrettelegging av lærings- og lekemiljø som ivaretar kognitiv, sosial og emosjonell utvikling

Temaene som tas opp i modulen skal det jobbes videre med i den kliniske hverdagen til kandidaten for å få nok kunnskap om tematikken. Det er veileder som skal følge opp kandidaten slik at de ulike delene av barns og unges psykiske helse blir belyst i praksis.  

 

  1. Klinisk arbeid og veiledning under utdanning


6.1 Kliniske oppgaver
Kandidaten skal være i klinisk arbeid gjennom hele utdanningen. Det kreves klinisk praksis tilsvarende minst 50% stilling i 3 år, gjennomført innen 5 år etter påbegynt spesialistutdanning. Minst to år skal være i psykisk helsevern for barn og unge.

Praksis skal gi kandidaten:

  • Erfaring med tverrfaglig og tverretatlig samarbeid i forhold til barn og unges psykiske helse
  • Erfaring med utredning og observasjon av barn i ulike aldersgrupper
  • Erfaring med individualterapi, lang- og kort-tidsterapi
  • Erfaring med terapeutisk arbeid med familier

Når kandidaten skal søke om godkjenning som spesialist i klinisk pedagogikk skal det sendes med en attest som beskriver den kliniske praksisen, denne er tilgjengelig på nettsiden.

6.2 Veiledning
Det kreves minst 230 timer veiledning, 170 av disse timene må gis av spesialist i klinisk pedagogikk. Inntill 60 timer av de 230 timene kan gis av en annen profesjon (godkjent spesialistkompetanse for arbeid med barn og unges psykiske helse), inntill 60 timer av de 230 timene kan gis i gruppe med max 6 deltakere. Veiledningen må være gjennomført innenfor en tidsramme på inntil 5 år, og må være fordelt over en periode på minst 2 år.

For all veiledning skal det utarbeides veiledningskontrakt og attest etter gitt veiledning. Maler for dette er utarbeidet av FKP og er tilgjengelig på nettsiden. Det er kandidatens ansvar å sørge for dette.

  • Av de 170 timene gitt av spesialist i klinisk pedagogikk skal minst 80 timer være med samme veileder (hovedveileder)
  • Minst 150 timer individuell veiledning skal løpe parallelt med spesialistutdanningen på RBUP.
  • Veiledningen med hovedveileder skal evalueres av kandidat og veileder minst 2 ganger i veiledningsforløpet (dette skriftliggjøres i veiledningskontrakten og bekreftes i veiledningsattesten).
  • Mindre enn 10 timer med samme veileder godkjennes ikke.
  • Inntil 60 timer veiledning kan være i gruppe med opptil 6 deltakere *
  • Inntil 60 timer kan gis av annen profesjon med godkjent spesialistkompetanse for arbeid med barn og unges psykiske helse *
  • Man kan søke om godkjenning av veiledning gjennomført før studiestart for inntil 40 timer (vær oppmerksom på 5-års rammen for gjennomføring av spesialistutdanningen, all veiledning må være gjennomført innenfor denne rammen).

* Merknad: Veiledning knyttet til valgt behandlingsmodul på RBUP er ofte 60 timer, organisert i gruppe og kan ofte bli gitt av en med annen fagbakgrunn. Det er anbefalt at man tar høyde for dette i planlegging av veiledning.

6.3 Veileders oppgaver

Det skal utarbeides en veiledningskontrakt som skal inneholde:

  • En beskrivelse av ansvarsforhold mellom arbeidsgiver, kandidat og veileder
  • En fastsettelse av veiledningens omfang

Veileder skal straks varsle arbeidsgiver og kandidat dersom:

  • Arbeids- og etterutdanningssituasjonen til kandidaten ikke er tilfredsstillende
  • Kandidaten ikke har en tilfredsstillende utvikling
  • Veileder blir i tvil om han eller hun vil kunne anbefale at kandidaten kan godkjennes som spesialist i klinisk pedagogikk

Veileder skal utarbeide en veiledningsattest som skal inneholde:

  • Veiledningens innhold og omfang
  • En vurdering av hvorvidt kandidaten er egnet for godkjenning som spesialist i klinisk pedagogikk

 

  1. Spesialistoppgaven

Det skal skrives en avsluttende spesialistoppgave som belyser tema innenfor faget klinisk pedagogikk. Lengden på oppgaven skal være på 11250 ord (+/-10%), skrifttype Times new roman, linjeavstand 1½ og skriftstørrelse 12. Det skal brukes APA 7 som standard referansestil på oppgaven (et eksempel på hvordan dette kan se ut ligger på hjemmesiden). Bilder, illustrasjoner, innholdsfortegnelse, referanseliste etc. kommer i tillegg.

Oppgaven må være oversiktlig og logisk oppbygd, og den må ha en framside, innholdsfortegnelse, innledning, en teoridel, anvendt praksis knyttet opp mot relevant teori fra den profesjonsspesifikke modulen og en oppsummering eller drøfting. Oppgaven kan med fordel ha en problemstilling eller en annen form for avgrensning.

Det må være tematisk relevans mellom anvendt teori og beskrevet klinisk arbeid. Oppgaven skal gjenspeile kandidatens evne til å integrere teori og klinisk tenkning/praksis, samt vise evne til refleksjon angående praksis relatert til teori. Kandidatens utvikling fra å være en pedagog til å bli en spesialist i klinisk pedagogikk må tydelig belyses. Når det beskrives bruk av en bestemt behandlingsmetode skal behandlingsprosessen belyses ut fra et klinisk pedagogisk perspektiv. Spesialistoppgaven må tydeliggjøre kandidatens forståelse av prosess.

Dette er ikke en ren akademisk oppgave, da den skal beskrive både teori og klinisk praksis. Spesialistoppgaven har derfor ikke like strenge formkrav som f.eks en masteroppgave. Spesialistutdanningen er allikevel en post-master utdanning, og det forventes derfor at spesialistoppgaven holder tilsvarende høyt nivå når det gjelder kvalitet og håndverk.

Kandidaten kan alternativt velge å skrive en artikkel som belyser et klinisk pedagogisk tema. Artikkelen skal forholde seg til retningslinjene/ forfatterkriterier som gjelder for det tidsskriftet man skriver for og være på ca 6000 ord. Til dette bruket må man skrive som eneste forfatter. Artikkelen skal være gjennomarbeidet, språkvasket, anonymisert og antatt av tidsskriftet. Tidsskriftet skal være norsk eller nordisk og pedagogisk rettet. Er du usikker på om tidsskriftet og tema du har valgt vil bli godkjent kan du kontakte oppgavegodkjenningskomiteen.  Dokumentasjon for at artikkelen er antatt av et relevant og anerkjent fagtidsskrift legges ved søknad om spesialistgodkjenning.

Oppgaven skal leveres elektronisk innen 31.08. eller 31.12.

Vurdering foretas innen 1 måned etter innleveringsfristen og blir vurdert til godkjent/ ikke godkjent med en kort begrunnelse. Kandidaten kan anke til styret etter andre gangs avslag fra oppgavegodkjenningskomiteen.

 

  1. Godkjenning
    8.1 Godkjenning av spesialistoppgaven                                   

Spesialistoppgaven sendes Oppgavegodkjenningskomiteen, via hjemmesiden.

         8.2 Søknad om godkjenning som spesialist i klinisk pedagogikk

Etter avsluttet utdanning ved RBUP, gjennomført veiledning, praksis og godkjent spesialistoppgave, sendes søknad om spesialistgodkjenning til Spesialistutvalget via hjemmesiden.

Søknaden skal inneholde

  • Utfylt søknadsskjema, skjema er tilgjengelig på hjemmesiden
  • Dokumentasjon av utdanning og forpraksis, (det skal brukes en egen mal som beskriver forpraksis, denne ligger på hjemmesiden.) Det må legges ved kopier av vitnemål, attester mm. Hvis du har fått forhåndsgodkjenning kan dokumentasjon på det sendes inn.
  • Dokumentasjon av veiledning under utdanning, veiledningskontrakt og veiledningsattest. Disse er tilgjengelig på hjemmesiden.
  • Dokumentasjon av praksis under utdanning, det skal brukes en mal som beskriver klinisk praksis, denne er tilgjengelig på hjemmesiden.
  • Dokumentasjon av deltakelse i profesjonsmodul og tverrfagligmodul ved RBUP.
  • Dokumentasjon av deltakelse i valgt behandlingsmodul ved RBUP.
  • Dokumentasjon av godkjent spesialistoppgave.
  • Dokumentasjon av betalt avgift for godkjenningsbevis.

Frister for søknad om godkjenning er 15.10 eller 15.01. Søknad sendes inn elektronisk. Kandidatene skal motta svar innen 1 måned.

        8.3 Avgift

Spesialistutvalget utsteder godkjenningsbevis for kr. 200,- for medlemmer. For ikke-medlemmer beregnes et behandlingsgebyr kr 1000,-.

        8.4 Avslag og klage

Eventuelt avslag skal være skriftlig. Det skal fremgå begrunnelse. Avslaget kan klages inn til styret i FKP.